۱۰روز با عکاسان» به سمت نظریه‌پردازی در عکاسی می‌رود

خانه » اخبار و نوشته ها » دسته‌بندی نشده » ۱۰روز با عکاسان» به سمت نظریه‌پردازی در عکاسی می‌رود
شرکت نقش رویای بهشت تولید فیلم و عکس تبلیغاتی برگزاری همایش و جشنواره عکاسی تبلیغاتی عکاسی صنعتی تیزر تبلیغاتی و صنعتی

۱۰روز با عکاسان» به سمت نظریه‌پردازی در عکاسی می‌رود

انتشار: 16/01/03 برچسب ها :

رئیس انجمن عکاسان ایران:
«۱۰روز با عکاسان» به سمت نظریه‌پردازی در عکاسی می‌رود/رونمایی از کتاب «قربانیان جنگ» در افتتاحیه
رئیس انجمن عکاسان ایران از برگزاری چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» با شعار «عکس، عکاسی و عکاسان» در ۱۸ دی ماه خبر داد.
خبرگزاری فارس: «۱۰روز با عکاسان» به سمت نظریه‌پردازی در عکاسی می‌رود/رونمایی از کتاب «قربانیان جنگ» در افتتاحیه

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود زنده‌روح کرمانی در نشست خبری چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» درخصوص برگزاری دور تازه این رویداد، اظهار داشت: چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان با صحبت‌های انجام شده و طبق روال سال گذشته از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه با همکاری هفت انجمن تخصصی عکاسی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هر سال اتفاقات و گزارش‌هایی توسط انجمن‌های تخصصی اجرا می‌شود که می‌خواهیم آن‌ها را در این رویداد به صورت یک همایش و نمایشگاه در بیاوریم. در این نمایشگاه مجموعه آثار شاخص هر انجمن به نمایش گذاشته می‌شود.

زنده‌روح کرمانی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزهایی مختص هر انجمن عکاسی در ۱۰ روز با عکاسان اختصاص داده شده است تا هر انجمن با سازمان دهی و فرم مخصوص به خود آن را اداره کند. انجمن‌های تخصصی عکاسی حضور در ۱۰ روز عکاسان را مهم می‌دانند و یک تیم اجرایی قوی، شورای علمی و هنری و شورای سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی‌های این دوره را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۰ روز با عکاسان می‌تواند در خارج از تهران نیز برگزار شود، گفت: اگر مسیرمان را به همین شکل ادامه بدهیم می‌توانیم با برنامه‌ای قوی پای خود را از تهران فراتر بگذاریم و ۱۰ روز با عکاسان را در استان‌های دیگر داشته باشیم. در نظر داشتیم که امسال با همکاری شهرداری فضاهایی را در استان‌های دیگر برای ۱۰ روز با عکاسان اختصاص بدهیم، اما مشکلات مالی و زمانی مانع شد. امیدوارم ۱۰ روز با عکاسان بتواند به صورت چرخشی در استان‌های دیگر برگزار شود. ۱۰ روز با عکاسان توانسته استعدادیابی‌های خوبی از شهرستان‌ها داشته باشد و جشنواره‌هایی را به شکل ویژه نمایش دهد.

رییس انجمن عکاسان ایران در ادامه اظهار کرد: نمایشگاه‌های هفت انجمن تخصصی در هفت گالری خانه هنرمندان برگزار می‌شود. همچنین نشست‌هایی را برگزار خواهیم کرد که در آن‌ها مسائل روز و مباحث کلان عکاسی ایران به بحث گذاشته می‌شود. بخش نمایش فیلم هم بسیار حرفه‌ای‌تر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شعار امسال ۱۰ روز با عکاسان‌ «عکس، عکاسی و عکاسان» است، گفت: سال گذشته که شعارمان «با دوربین وارد شوید» بود می‌طلبید که با نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نیروی انتظامی جلسه‌ای داشته باشیم، اما امسال به سمت نظریه‌پردازی در عکاسی رفته‌ایم. سعی کردیم نیازهای جامعه عکاسی در زمینه انتشار عکس را بیان کنیم. متاسفانه نسل جوان عکاسی ایران برای نمایش آثارشان فضایی جز فضای مجازی را در اختیار ندارند و به آن‌ها کمتر اجازه داده می‌شود در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

وی افزود: عکس زمانی ارزش پیدا می‌کند که منتشر شود و به صورت سند مکتوب در بیاید. موضوع امروز ما عکس گرفتن نیست؛ موضوع این است که عکس‌ها منتشر و دیده نمی‌شوند و به مرور زمان از بین می‌روند. سعی کردیم در این دوره این ساختار را بیشتر در پیش بگیریم و به سمت فضا دادن به جوانان عکاس برویم.

رییس انجمن عکاسان ایران همچنین درباره حامیان ۱۰ روز با عکاسان گفت: ما همواره به دنبال حامیانی هستیم که بیشترین استقلال را به ما بدهند. قطعا رکود اقتصادی تاثیر زیادی روی حامیان فرهنگ خواهد داشت. هنوز این موضوع خیلی در جامعه عکاسی جا نیفتاده است. اگر عکاسان ما امنیت شغلی داشته باشند در رشته تخصصی خودشان کار می‌کنند و در زمینه موضوع فعالیت آنها هم‌پوشانی به وجود نمی‌آید.

زنده‌روح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رونمایی از کتاب «قربانیان جنگ» در افتتاحیه گفت: رویکرد ما حمایت از افراد یا بخش‌های خصوصی است که در عکاسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برایمان مهم بود که کتاب مهدی منعم که نزدیک به ۲۵ سال است در این عرصه زحمت می‌کشد و کتابش را با هزینه شخصی منتشر می‌کند، در مراسم افتتاحیه رونمایی شود. ما برای رشد عکاسی و چاپ آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم. همچنین بحث آرشیوسازی اسناد تاریخی کشور را در برنامه‌هایمان داریم. مجموعه‌های زیادی در خبرگزاری‌ها و آرشیو تلویزیون جمع‌آوری شده که درباره چگونگی نگهداری و به نمایش گذاشتن آن‌ها بحث‌های جدی خواهیم داشت. ما در این دوره به مفاهیم تازه عکاسی مانند اشتراک‌گذاری عکس‌ها و وضعیت عکاسی در شبکه‌های اجتماعی توجه کرده‌ایم.

زنده‌روح کرمانی ادامه داد: به شدت جای خالی کتاب عکس در بازار مشاهده می‌شود و برنامه‌هایی را با محوریت این موضوع در نظر گرفته‌ایم. اقتصاد هنر‌، جامعه‌شناسی و زیباشناسی عکاسی از مباحث دیگری است که در این دوره به آن‌ها پرداخته خواهد شد. همچنین نشست‌ها به فاصله دو ساعت از برگزاری به صورت آنلاین برای علاقه‌مندان در شهرستان‌ها روی اینترنت بارگذاری می‌شود تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

در بخش دیگری از این نشست مجید ناگهی دبیر چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان – اظهار داشت: امسال با رویکرد متفاوتی که در پیش گرفته‌ایم سعی کردیم تعداد بیشتری از عکاسان خارج از صنف‌های عکاسی فرصتی برای نمایش آثار خود داشته باشند. از سال گذشته حضور آثار انجمن‌ها در گالری‌های خانه هنرمندان اتحاد و وحدتی را بین انجمن‌های عکاسی به وجود آورده است که علی‌رغم تفاوت آن‌ها در نگاهشان به عکاسی، باعث حضورشان در کنار یکدیگر شده است.

وی افزود: امسال سعی کردیم از پتانسیل‌های خانه هنرمندان به نحو احسن استفاده کنیم و ۳۰۰ عکس از ۱۰۰ عکاس را از هفت انجمن عکاسان تئاتر، میراث فرهنگی‌، انقلاب و دفاع مقدس‌، مطبوعات‌، تبلیغاتی و صنعتی‌، سینمای ایران و انجمن عکاسان ایران به نمایش بگذاریم. عکس‌ها در سایزهای مختلف و با چیدمان‌های متفاوت به نمایش گذاشته می‌شود. بعضی از نمایشگاه‌ها گروهی است و بعضی دیگر به یک عکاس اختصاص دارد.

ناگهی همچنین بیان کرد: صبح هر روز هم کارگاه‌های عکاسی و آموزشی برگزار می‌شود. پنج جشنواره ویژه از شهرستان‌ها شامل جشنواره‌های اردیبهشت‌، خانه دوست‌، فیروزه‌، بیرجند و کرمان در این دوره با ۱۰ روز عکاسان همراه خواهند بود تا بتوانند مجموعه‌های خود را بهتر معرفی کنند. در وز افتتاحیه رونمایی از فصلنامه تخصصی عکاسی را خواهیم داشت. مجله تخصصی عکاسی یک فصلنامه تخصصی پر از عکس و مطلب ویژه و به شکل بین المللی است که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر خواهد شد. تجلیل از پیشکسوتان عرصه‌های مختلف عکاسی از دیگر برنامه‌های انجمن عکاسی است.

بر اساس این گزارش، چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.