حمید کارگر ، عکس به مدد تلفن‌های هوشمند به رسانه‌ای فراگیر بدل شده است

خانه » اخبار و نوشته ها » حمید کارگر ، عکس به مدد تلفن‌های هوشمند به رسانه‌ای فراگیر بدل شده است
حمید کارگر ، عکس به مدد تلفن‌های هوشمند به رسانه‌ای فراگیر بدل شده است

حمید کارگر ، عکس به مدد تلفن‌های هوشمند به رسانه‌ای فراگیر بدل شده است

انتشار: 18/07/31 برچسب ها :

 حمید کارگر ، مدرس علوم ارتباطات «عکس» را یک رسانه تلقی کرد و گفت: عکس رسانه‌ای است که تنگناهای متنی، صوتی و نوشتاری را ندارد و امروزه به کمک تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به یک رسانه فراگیر بدل شده است.

حمید کارگر مدرس علوم ارتباطات درباره اهمیت عکس در دنیای کنونی به خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس گفت: عکس را رسانه دانسته‌اند که تعبیر درستی هم هست، یعنی بدون قرارگرفتن در تنگناها و چارچوب‌های زمانی، زبانی، مکانی، قومی و نژادی می‌‌تواند پیام را به شدت بسیار مناسبی و به تأثیرگذاری بسیار بالایی به مخاطب خود منتقل کند.

وی ادامه داد: از عکس به نوشتن با دوربین تعبیر شده که بسیار درست است، یعنی عکاس یک واقعه، رویداد، یک یافته در لحظه و یک دیده خاص را با دوربین ثبت و در قاب عکس ماندگار می‌کند.

حمید کارگر اظهار داشت: عکس رسانه‌ای است که فارغ از تنگناهای متنی، صوتی و نوشتاری، می‌تواند در لحظه مخاطب را درگیر خودش بکند و جدا از جغرافیا و خرده‌فرهنگ خاص می‌تواند به عنوان یک زبان جهانی با مخاطب روبه‌رو شود. یعنی عکس فقط یک روایت و یک سند بدون روح قاعده‌مند نیست، بلکه می‌تواند به راحتی با اندیشه، قریحه و ذهنیات خالق خود و مخاطبش ارتباط دوسویه برقرار کند.

این دکترای علوم ارتباطات افزود: عکس می‌تواند در لحظه با سرعت و تأثیرگذاری بالا نسبت به دیگر رسانه‌ها، پیام خود را به مخاطب منتقل کند. گاهی یک عکس فارغ از محدودیت‌های نوشتاری می‌تواند در یک لحظه با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و مصداقی برای این شعر باشد که «گوش کن با لب خاموش سخن می‌گویم، پاسخم ده به نگاهی که زبان من و توست».

حمید کارگر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با برگزاری جشنواره‌های عکس با تلفن همراه اشاره و با ذکر یک نمونه گفت: جشنواره عکس هشت این روزها در حال برگزاری است و بهانه آن، گره‌‌خوردن رسانه عکس ـ که امروز به کمک تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک رسانه عام و فراگیر درآمده است ـ با یک مفهوم مذهبی و باورهای مردم ایران‌زمین به ویژه در حوزه زیارت است و از این رو، اتفاق قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در عکس‌های رسیده به این جشنواره مجموعه‌ای از پیام‌ها و پیام‌رسانی‌ها را در فضای زیارت شاهد هستیم و خیلی زیباست که عکس و عکاس به عنوان یک رسانه و یک پیام‌نگار با حوزه پیام‌رسانی زیارت گره می‌‌خورند.

بر اساس این گزارش، دومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» با حمایت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، سازمان فضای مجازی سراج و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به دبیری وجیه‌اله شیرمحمدی برگزار می‌شود. «آداب و فرهنگ زیارت، جلوه‌های حرم مطهر رضوی، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع)، انعکاس مراسم و آیین‌های رضوی و امامزادگان و بقاع متبرکه» محورهای این جشنواره را تشکیل می‌دهند. ۱۵ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.rbphoto.ir مراجعه کنند.