برگزاری جشن تولد و مراسم گرامیداشت دو عکاس پیشکسوت

خانه » اخبار و نوشته ها » اخبار رویای بهشت » برگزاری جشن تولد و مراسم گرامیداشت دو عکاس پیشکسوت
رویای بهشت عکاسی تبلیغاتی تیزر تبلیغاتی شرکت نقش رویای بهشت تولید فیلم و عکس تبلیغاتی برگزاری همایش و جشنواره عکاسی تبلیغاتی عکاسی صنعتی تیزر تبلیغاتی و صنعتی وجیه اله شیرمحمدی محسن زین العابدینی عکاسی تبلیغاتی عکاسی صنعتی جشن تولد اسماعیل عباسی و افشین شاهرودی حسن غفاری

برگزاری جشن تولد و مراسم گرامیداشت دو عکاس پیشکسوت

انتشار: 15/12/18 برچسب ها : -

مراسم جشن تولد و گرامیداشت «اسماعیل عباسی» و «افشین شاهرودی» از پیشکسوتان هنر عکاسی کشورمان برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، سالروز تولد دو تن از تاثیر گذارترین اساتید عکاسی ایران، اسماعیل عباسی و افشین شاهرودی با حضور دوستان به همت وجیه‌الله شیرمحمدی و محسن زین‌العابدینی در استودیو رویای بهشت برگزار شد. در بخشی از این مراسم هنرمندان عکاس به ذکر خاطره و یا بیان احساس در مورد این دو استاد فرهیخته پرداختند.

محسن راستانی با اشاره به سابقه آشنایی قدیمش با این اساتید، گفت: با توجه به آنچه از عکاسان در مورد اینکه عکاسی را کی و چگونه شروع کرده‌اند و چه افرادی در کشور در آشنایی با عکاسی آنها تاثیرگذار بوده اند، شنیده می‌شود به اسماعیل عباسی و افشین شاهرودی می‌رسیم و متوجه می‌‌شویم که این اساتید نه تنها در حاشیه نبوده‌اند بلکه در مرکز بوده‌اند و هرکسی به عکاسی علاقمند بوده از طریق مقالات و کتاب‌های این دوستان با عکاسی آشنا شده است.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه افزود: به نظر من تجلیل از این افراد در این جایگاه نباید به یک جشن تولد صمیمانه و گرامی داشتی در یک محفل خصوصی خلاصه شود در حالی که این مراسم در واقع تجلیل از عکاسی ایران است.

راستانی تاکید کرد: این اشاره‌ای است به اینکه افشین شاهرودی و اسماعیل عباسی در ادبیات عکاسی ایران و در متانت و تحمل آرا موثر بوده اند و شاید من و دیگر دوستان تا این حد در این مسئله توفیق نداشته ایم.

خالق مجموعه عکس «خانواده ایرانی» افزود: امروز شاید کسی از این دوستان عکسی را انتظار نداشته باشد اما اثری که از آنها باقی مانده و باید بماند، این متانت و فرهنگ عکاسی است که از طریق بعد شخصیتشان القا و ماندگار شده است.

حسن غفاری عکاس هنرمند پیشکسوت دیگری بود که گفت: ما در اوایل دهه شصت تنها عکس بزرگی که می دیدیم پشت ویترین عکاسی‌ها بود و تنها عکس‌هایی که از تهران می‌دیدیم آثاری بودند که به صورت پوستر چاپ شده و در ایام دهه فجر در جای جای کشور نصب و رویت می شدند. عکسهای ابعاد کوچک هم به عکسهای یادگاری مربوط به نوروز و جشن ها و مهمانی‌های خانوادگی خلاصه می شد تا اینکه با تلاش نصراله کسرائیان کتابهای عکس با هدف بازگشت مالی و اقتصاد هنر منتشر شد. پس از آن بود که با کتاب پنجاه و پنج عکس افشین شاهرودی روبرو شدیم و انگیزه پیدا کردیم که به عکاسی بپردازیم و سعی کنیم آثاری همچون عکسهای شاهرودی خلق کنیم.

این عکاس میراث فرهنگی به نمایندگی از همه هم نسلان خود در رشته عکاسی گفت: به جرات می توانم بگویم که ما همه مدیون شما هستیم و آنچه که من در بیان مفاهیم عکاسی و تدریس آن دارم با کمک گرفتن از آثار شما است.

افشین شاهرودی هم که نخستین ساعات شصت و ششمین سال زندگی خود را پشت سر می‌گذاشت، در ادامه مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من از برگزاری این برنامه به دو دلیل خوشحالم؛ یکی اینکه به هر حال هر کسی از اینکه مورد توجه و قدردانی قرار بگیرد خوشحال می شود. دیگر اینکه احساس کردم که قدمهایی دارد برداشته می شود که شرایطی را برای ما برای بده بستانهای عاطفی فراهم می‌کند که بسیار جای تقدیر دارد، چرا که ما خیلی وقتها به بهانه ای مختلفی نظیر سخنرانی، کارگاه و کلاس دور هم جمع می شویم و با یکدیگر مبادله اطلاعات می کنیم.

اسماعیل عباسی هم به عنوان آخرین سخنران، در مراسم گرامی داشت آغاز شصت نهمین سال زندگی خود گفت: من هم به نوبه خودم از این توجه تشکر می‌کنم اما تاکید و تصریح می‌کنم که من هیچ کس را مدیون خود نمی‌دانم و هیچ منتی بر کسی به عنوان دانشجو شاگرد مستقیم یا غیر مستقیم خودم ندارم، چرا که ما به کار و وظیفه خود عمل کرده و تدریس و یا تالیفی کرده‌ایم که شاید در طی این سال‌ها صدها نفر از این مطالب بهره‌مند شده‌اند ولی تنها تعدادی از آنها عکاس شده و تعداد کمتری عکاس مانده اند و شاید در بین همه شاگردان ما افرادی بوده اند که بعدها به کار خلاف پرداخته‌اند. بنابراین این مسئله نشان می دهد که اگر هر کسی در مسیر درست پیشرفت کرده است همت خودش بوده و ما هیچ منت و توقعی نداریم.

در بخش پایانی این مراسم اسماعیل عباسی و افشین شاهرودی کیک تولد خود را بریدند و عکسی به یادگار با همه حضار گرفتند.